Aktualności

Racjonalne żywienie szansą na długie i zdrowe życie!

W obecnych czasach, kiedy mamy do czynienia z tak dużym odsetkiem chorób dietozależnych  coraz większą uwagę skupiamy na temacie zdrowego odżywiania. Często zastanawiamy się jednak na czym to zdrowe odżywianie właściwie polega. Zdrowe odżywianie to przede wszystkim regularne spożywanie posiłków oraz wybieranie takich produktów, które mają jak największą wartość odżywczą. W celu ułatwienia dokonywania prawidłowych wyborów żywieniowych Instytut Żywności i Żywienia opracował Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, której najnowsza aktualizacja miała miejsce w 2016 roku. Czym w ogóle jest piramida?

Piramida Żywienia to bardzo prosta forma graficzna, która w przejrzysty sposób przedstawia najważniejsze zasady zdrowego żywienia. Składa ona się z pięter, na których zostały umieszczone poszczególne grupy żywieniowe różniące się od siebie nie tylko walorami smakowymi, ale przede wszystkim wartością odżywczą. Im wyższe piętro piramidy tym mniej danej grupy produktów powinniśmy umieszczać w naszym codziennym jadłospisie. Co zatem zawiera piramida?

Podstawa piramidy – aktywność fizyczna. Eksperci zgodnie podkreślają, że nie tylko to co       i ile jemy, ale również to ile się ruszamy ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Codzienna aktywność fizyczna nie tylko poprawia kondycję, ale przede wszystkim obniża ciśnienie krwi, pomaga obniżyć cholesterol, a także utrzymać stężenie trójglicerydów na prawidłowym poziomie.

I piętro piramidy – warzywa i owoce. Ta grupa produktów spożywczych zajęła najwyższe miejsce wśród wszystkich grup spożywczych zalecanych do spożycia. Powinniśmy spożywać 4 – 5 porcje warzyw oraz 3 porcje owoców dziennie. Produkty te znacznie zmniejszają ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory, jak rak żołądka czy jelita grubego oraz znacznie redukują ryzyko rozwoju chorób sercowo – naczyniowych.

II piętro piramidy – produkty zbożowe. Grupa ta powinna stanowić około ¾ naszego dziennego jadłospisu. Wybierajmy szczególnie produkty pełnoziarniste, jak ciemne pieczywo, grube kasze czy pełnoziarniste makarony. To właśnie te produkty zawierają duże ilości błonnika pokarmowego, który zapobiega występowaniu zaparć.

III piętro piramidy – nabiał. Osoby dorosłe powinny spożywać minimum 1 szklankę mleka dziennie. Osoby, które nie tolerują mleka mogą je śmiało zastąpić produktami jego fermentacji, jak jogurty, kefiry czy maślanki. Nabiał jest przede wszystkim źródłem wapnia, które ma ogromny wpływa na stan naszych kości.

IV piętro piramidy – mięso i ryby. Mięso powinno znaleźć się w naszym jadłospisie nie więcej jak 3 razy w tygodniu. Starajmy się wybierać raczej chude białe mięso. Ryby natomiast są bogate w kwasy tłuszczowe omega 3, które chronią przede wszystkim nasze serce przed zawałem, ale także zapobiegają rozwojowi miażdżycy czy udaru mózgu. Powinny być spożywane minimum raz w tygodniu.

V piętro piramidy – tłuszcze roślinne. Do tej grupy możemy zaliczyć oleje, orzechy, nasiona czyli produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które przeciwdziałają procesom zapalnym w naszym organizmie oraz zwiększają odporność.

Starajmy się także ograniczyć spożycie soli oraz cukru, który spożywany w nadmiarze odkłada się w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej. Ważne miejsce w naszym jadłospisie powinna zajmować także woda, która nie tylko nawadnia, ale przede wszystkim uczestniczy w szeregu ważnych przemian w naszym organizmie. Realizując tych kilka prostych zasad zdrowego żywienia będziemy mogli przez długie lata cieszyć się dobrym zdrowiem i sprawnością fizyczną i uniknąć chorób, które swój początek biorą w nieprawidłowym żywieniu.

Szanowny Pacjencie,

W związku z pandemią Covid-19 badania laboratoryjne wykonywane są w wyznaczonym dniu i godzinie.Prosimy o rejestrację telefoniczną pod numerem telefonów: 
12 4467888,
12 4467887 
lub osobiście w placówkach przy ul. Działowskiego 1 i Petrażyckiego 99.
Osoby kierowane za pośrednictwem Towarzystw Ubezpieczeniowych również prosimy o potwierdzenie telefoniczne umówionego przez Towarzystwo terminu ponieważ zdarzają się pomyłki w rejestracji.

Dziękujemy za wyrozumiałość
 zespół Progamed

UWAGA!

Wszystkie konsultacje lekarskie i badania diagnostyczne  USG odbywają się przy ul. Petrażyckiego 99 w Krakowie.
Przy ul. Działowskiego 1 prowadzimy gabinet rehabilitacyjny.

Umów się na wizytę!


Rejestracja 9:00 – 18:00

12 446 78 88
12 446 78 87
536 832 002

gabinet@progamed.pl

Odwiedź nasze placówki!


Rehabilitacja:
ul. Działowskiego 1 (budynek CSiK Sidzina)
30-399 Kraków

Centrum Medyczne:
ul. Petrażyckiego 99
30-399 Kraków

© Progamed 2020 – wszelkie prawa zastrzeżone